Polski silnik klasy 125 cm

Polski silnik klasy 125 cm

Polski silnik klasy 125 cm
autorem artykułu jest Aleksander Sowa

Warto wiedzieć, że jego konstrukcja wywodzi się od jednostki napędowej motocykla DKW RT 125 produkowanego przez Nazistów już przed wybuchem wojny. Wiele firm na jego bazie produkowało potem tanie małolitrażowe motocykle a sam silnik jest chyba najczęściej kopiowanym silnikiem świata. Niemieckie IFA RT 125 i MZ 125, rosyjska Moskwa M1A i Mińsk 125, włoskie Morini Turismo 2T, angielskie BSA Bantam a nawet amerykański Harley-Davidson Hummer i japońska Yamaha 125YA1, to motocykle z jednostką wzorowaną na DKW RT 125. Masowemu i ochoczemu powielaniu niemieckiego wzoru sprzyjał okres powojenny, kiedy to zarówno gotowe motocykle, jak też dokumentację i maszyny dostały się w ręce państw koalicji. Wiele motocykli o pojemności 150, 175 czy 250 posiadało również zmodyfikowany silnik DKW RT 125 o powiększonej pojemności skokowej.

W PRL, 1 lipca 1946 roku zapadÅ‚a decyzja o stworzeniu polskiego przemysÅ‚u motocyklowego. RozpoczÄ™to prace nad dokumentacjÄ… silnika. Konstrukcje opracowaÅ‚ inż. Fryderyk Blumke. W 1947 roku ZakÅ‚ady Metalowe w Ustroniu ÅšlÄ…skim, wykonaÅ‚y 6 pierwszych silników a seryjnÄ… produkcjÄ™ ulokowano w PaÅ„stwowych ZakÅ‚adach Lotniczych, późniejszej Wytwórni SprzÄ™tu Komunikacyjnego WSK na Psim Polu pod WrocÅ‚awiem – w poniemieckim zakÅ‚adzie Junkersa.

ByÅ‚ to silnik jednocylindrowy, dwusuwowy z przepÅ‚ukiwaniem zwrotnym o pojemnoÅ›ci skokowej 123 cm³, chÅ‚odzony powietrzem (niewymuszone). O rozrzÄ…dzie tÅ‚okowym. ÅšrednicÄ… cylindra wynosiÅ‚a 52 mm, skok tÅ‚oka 58 mm. StopieÅ„ sprężania wahaÅ‚ siÄ™ od 6 – 8. Moc maksymalna 4,5 do 12,4 KM przy 4200 – 6800 obr/min. Malsymalny moment obrotowy uzyskiwany przy 3000 – 4000 obr/min. Cylinder byÅ‚ użebrowany, żeliwny podobnie jak gÅ‚owica ze stopu lekkiego. Smarowanie mieszankowe w stosunku od 1 do 20... 25. TÅ‚ok ze stopu lekkiego. Dwa pierÅ›cienie uszczelniajÄ…ce. WaÅ‚ korbowy kuty, podparty na czterech Å‚ożyskach kulkowych. Korbowód uÅ‚ożyskowany na rolkach. ZapÅ‚on: iskrownikowy. KadÅ‚ub silnika wykonano ze stopu lekkiego i byÅ‚ zblokowany ze skrzyniÄ… biegów i sprzÄ™gÅ‚em, dzielony w pÅ‚aszczyźnie pionowej.

W stosunku po pierwowzoru wykonano kilka zmian: w miejsce prÄ…dnicy Bosch 35/45W, zastosowano polski pradnico-iskrownik 17 W/6V, zamiast gaźnika Bing, wprowadzono Amal E68/16. PoczÄ…tkowo S01 – bo tak go oznaczono – byÅ‚ o wiele sÅ‚abszy od pierwowzoru z powodów konstrukcyjno-eksploatacyjnych. Obniżono stopieÅ„ sprężania do 6 i tym samym wartość prÄ™dkoÅ›ci obrotowej. Taki silnik uzyskiwaÅ‚ tylko 4 KM przy 4250 obr/min (niemiecki 5 KM przy 5000 obr/min) i maksymalny moment obrotowy 7,36 Nm przy 3000 obr/min. W silniki takie wyposażono SokoÅ‚y 125, SHL M04 i M05, oraz od 1951 roku pierwsze egzemplarze WFM M06. Silnik ten wielokrotnie potem modernizowano poprawiajÄ…c jego osiÄ…gi i zmieniajÄ…c parametry konstrukcyjne:

W 1956 roku zwiÄ™kszono stopieÅ„ sprężania do 6,5 co podniosÅ‚o prÄ™dkość obrotowÄ… silnika, podnoszÄ…c moc do 4,5 KM przy obrotach maksymalnych 4800 obr/min. Rok później wraz z zastosowaniem cylindra i gÅ‚owicy o znacznie powiÄ™kszonej powierzchni ożebrowania (silnik S02) i zwiÄ™kszeniu stopnia sprężania do 6,85 uzyskano zwiÄ™kszenie mocy do 5,6 KM przy 4650 obr/min. W 1959 roku zmodernizowany (S01-Z), charakteryzowaÅ‚ siÄ™ już stopniem sprężania 6,9 i mocÄ… 6,2 KM przy 4850 obr/min przy maksymalnym momentem obrotowym 9,8 Nm – 3800 obr/min. Jednostka trafiÅ‚a do ram debiutujÄ…cych na rynku motocykli WSK.

Rusza także sprzedaż skuterów Osa. Do napÄ™du zastosowano silnik S 06A, bÄ™dÄ…cy modyfikacjÄ… motocyklowego S 06 (SHL 150). Silnik ten pojawiÅ‚ siÄ™ także w WFM - M06U (o pojemnoÅ›ci 148 cm³) z produkcji jednak siÄ™ wycofano wskutek nieubÅ‚aganej postawy decydentów.

Kolejne modyfikacje naszego silnika pozwoliły uzyskać moc 6,5 KM po zwiększeniu stopnia sprężania do 7,1. Oznaczony jako S01-Z3 napędza motocykle M06B, uzyskując moc 7,3 KM przy 4600 obr/min i maksymalny moment obrotowy 10 Nm przy 3800 obr/min.

S-01Z3A taką samą moc oddaje przy 5300 obr/min wraz ze zwiększeniem stopnia sprężania i zastosowaniem dłuższego króćca ssącego. Zmiana poprawiła stopień napełniania oraz podwyższyła osiągi. Moment obrotowy wzrósł do 10,8 N/M przy 4600 obr/min.

W silniku S01-Z3A Lux poniesiono jeszcze stopień sprężania do wartości 7,8 bez wzrostu mocy a silniki montowano do motocykli M06B3 i pochodnych: Gil, Lelek, Bąk.

Jak widać zmiany nie zawsze podnosiÅ‚y moc: w roku 1971 wraz ze wzrostem stopnia sprężania do 7,8 z 7,5 spadÅ‚a wartość momentu obrotowego z 10,8 Nm przy 4600 obr/min do 9,8 Nm przy 4200 obr/min. Ale to wÅ‚aÅ›nie silnik byÅ‚ szczytowym rozwiniÄ™ciem S01 stosowanym do seryjnych motocykli. Jednostki o pojemnoÅ›ci 175 cm³ (Wiatr 2, 059, 059-1 i 060) stanowiÄ… oddzielnÄ… konstrukcjÄ™ i nie sÄ… rozwiniÄ™ciem silnika S01, choć można by tak sÄ…dzić ze wzglÄ™du na to, że montowano je do tych samych podwozi co np. S-01Z3A i byÅ‚y przez pewien czas produkowane równolegle. Innym silnikiem byÅ‚ także Wiatr 1 (W1) wykorzystany do budowy WSK M22.

Trzeba jeszcze wspomnieć o sportowych odmianach naszego silnika. Rajdowa SHL JR2 (1949 r.) miaÅ‚a silnik wzmocniony do 5,5 KM przy 5500 obr/min a wyÅ›cigowa 7,2 KM przy 6200 obr/min. Zmodyfikowany S01 montowano też w innych wersjach przystosowanych do sportu np. WFM 06 S-55, WFM M-056 C-56, COD-125, prototypowej WFM Special Sport, a także w unikalnym motocyklu Moto-Rak, który osiÄ…gaÅ‚ 12,4 KM przy 6800 obr/min. W 1960 roku OÅ›rodek Techniczno-Zaopatrzeniowy PZM w Warszawie przekazaÅ‚ zawodnikom motocykle wyÅ›cigowe formuÅ‚y A-125 cm³ napÄ™dzane silnikami ZM-DÄ™ba 125, bÄ™dÄ…cymi zmodyfikowanym S01. ZwiÄ™kszono stopieÅ„ sprężania i skorygowano ksztaÅ‚t okien w cylindrze. Moc silnika wynosiÅ‚a 8,4 – 8,9 KM przy 6000 obr/min. W latach sześćdziesiÄ…tych popularnÄ… maszynÄ… byÅ‚a SHL M-11 R, o mocy 9,9 KM.

Silnik S-01Z2S o mocy 9 KM osiąganej przy 5500 obr/min, dysponującym czterema biegami wyposażono wersje crossową WSK MR15 Sarenka z roku 1960 wykonaną w Świdniku. Stopień sprężania wynosił 8 a maksymalny moment obrotowy 11,7 Nm uzyskiwany był przy 4000 obr/min.

Silnik S01, wraz z modyfikacjami był niezwykle udaną konstrukcją, prostą, niemal niezniszczalną i niestety (dla wszystkich pozostałych silników)jednocześnie chyba najlepszym polskim silnikiem motocyklowym.

Renowacja motocykla zabytkowego Cz. I
Renowacja motocykla zabytkowego Cz. II


--
Aleksander Sowa
----------------------
www.wydawca.net

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Zobacz takze:
The staff can do miracles – o obsÅ‚udze krakowski
Start
Czytanie? Tak, ale z celem
Rozwód? Może jednak nie jest aż tak źle!?
Pościel - zdrowy sen